Verkkovirhe

Kahden jalan ponnistus lyöntitilanteessa

Viestejä
7
Minua kiinnostaa kahden jalan ponnistus lyöntitilanteessa. Minun pitäisi opettaa junnuille kahden jalan ponnistus, koska on monia syitä miksi kahden jalan ponnistus parempi kuin yhden jalan ponnistus.

Minulla on ongelmia terminologian kanssa ja kaipaisin siihen käännösapua, jotta pystyisin opettamaan asiat täsmällisesti. Sana, jonka kanssa tuskailen on "plant foot". Jalkapallossa se on jalka, jolla ei potkaista. Talvisin polkupyörä, jossa ei ole jarruja pysäytetään polkaisemalla kengän kanta hankeen, jolloin se jalka on se "plant foot".

Plant foot on tavallaan ponnistava jalka, mutta kahden jalan ponnistuksessa voisi olla hyödyllistä kuvata molempia jalkoja eri termeillä. Toisaalta "plant foot" voisi olla tukijalka, mutta sekin on jokseenkin harhaanjohtavaa, koska kyseessä on kuitenkin jalka, josta saadaan yli 50% tehoa siihen ponnistukseen.

Onko joku jo mahdollisesti ratkaissut tämän terminologia ongelman? Voisin tietenkin käyttää englannin kielisiä termejä, mutta minun valmentamista pelaajista ainoastaan osa opiskelee pitkää englantia. Siitä syystä hyvä ja täsmällinen suomenkielinen terminologia olisi se paras vaihtoehto.
 
Viestejä
1,432
En ihan ymmärtänyt lanttulaatikon ja graavilohen sumentamalla järjellä, mikä tämä plant food tarkalleen iskulyöntiin ponnistaessa on ja miksi sille pitäisi olla termi. Siis jalka joka on ponnistaessa taaempana?
 
Viestejä
330
Itsellekin jäi avaus hieman epäselväksi? Pitääkö joku siis opettaa pois yhden jalan hypystä? Ja luonnollisesti kahden jalan ponnistus lentopallossa yhtä jalkaa tärkeämpi? Eikai yhdellä jalalla hypätä kuin naisten satasessa ja jotkut keskarit yrittäessään ehtiä torjumaan nopeaan laitapassiin.
 
Viestejä
4,714
Ei onnistu millään termillä opettaminen. Ihan suomeksi pitää selittää ja näyttää. Kolmen askeleen vauhdilla kannattaa aloittaa. Rytmi on tam------ta-tam. 🤩 Ja etummainen jalka hieman sisään kääntyneenä, niin rintaranka lähtee paremmin mukaan. Menestystä.😇
 
Viestejä
330
Ei onnistu millään termillä opettaminen. Ihan suomeksi pitää selittää ja näyttää. Kolmen askeleen vauhdilla kannattaa aloittaa. Rytmi on tam------ta-tam. 🤩 Ja etummainen jalka hieman sisään kääntyneenä, niin rintaranka lähtee paremmin mukaan. Menestystä.😇
Onko ihan yleinen tapa opettaa tuo etummainen jalka hieman sisään? Ajatuksena kyllä kun miettii niin toimii mutta mites nivelten kesto? Fysiologian kannalta myös akilleeseen kohdistuu venytys+rotaatio aika kovilla voimilla. Vai puhutaanko nyt aivan pienestä kääntämisestä?
 
Viestejä
7
Itsellekin jäi avaus hieman epäselväksi? Pitääkö joku siis opettaa pois yhden jalan hypystä? Ja luonnollisesti kahden jalan ponnistus lentopallossa yhtä jalkaa tärkeämpi? Eikai yhdellä jalalla hypätä kuin naisten satasessa ja jotkut keskarit yrittäessään ehtiä torjumaan nopeaan laitapassiin.
Kahden jalan ponnistuksella saavutetaan maksimikorkeus ja se on siitä syystä erityisen mielenkiintoinen. Yhden jalan hyppy on tietenkin myös tärkeä.
 
Viestejä
7
Ei onnistu millään termillä opettaminen. Ihan suomeksi pitää selittää ja näyttää. Kolmen askeleen vauhdilla kannattaa aloittaa. Rytmi on tam------ta-tam. 🤩 Ja etummainen jalka hieman sisään kääntyneenä, niin rintaranka lähtee paremmin mukaan. Menestystä.😇
Junnupelaajat eivät pidä asioita niin tärkeinä, jos niitä selittää ja näyttää treeneissä. Mikäli teen videoanalyysiraportin niin urheilijat muistavat ne asiat paremmin ja antavat niille suuremman painoarvon.
 
Viestejä
7
Onko ihan yleinen tapa opettaa tuo etummainen jalka hieman sisään? Ajatuksena kyllä kun miettii niin toimii mutta mites nivelten kesto? Fysiologian kannalta myös akilleeseen kohdistuu venytys+rotaatio aika kovilla voimilla. Vai puhutaanko nyt aivan pienestä kääntämisestä?
Tästä syystä terminologian olisi syytä olla mahdollisimman kuvaavaa. Kahdella jalalla on erilainen käyttötarkoitus. Se taaimmainen jalka synnyttää horisontaalista liikettä ja se etummainen jalka omalta osaltaan (tarvitaan myös käsiä ja muuta kroppaa) kääntää mahdollisimman paljon horisontaalista liikettä (liike-enegiaa) vertikaaliseksi liikkeeksi (liike-energiaksi).

Tuo etummaisen jalan kääntäminen on ihan mielenkiintoinen huolenaihe. Sitä käännetään niin paljon kuin nivelet kestää. Junnuille en uskalla sitä opettaa, mutta mitä enemmän sitä kääntöä laitetaan niin sitä enemmän sivuttainen liike kääntyy pystysuoraksi liikkeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
7
En ihan ymmärtänyt lanttulaatikon ja graavilohen sumentamalla järjellä, mikä tämä plant food tarkalleen iskulyöntiin ponnistaessa on ja miksi sille pitäisi olla termi. Siis jalka joka on ponnistaessa taaempana?
Olen itse helsinkiläinen OTO-valmentaja, joka vähäisellä tietotaidolla tekee sen minkä pystyy. Pyrin etsimään ja löytämään tietoa kaikkialta. Olen tutkinut kanadalaisen hyppyvalmentajan tekemiä videoanalyysejä (lentopallopelaajien) ponnistamisesta. Yritän ottaa häneltä mallia, mutta hänen käyttämä terminologia on englannin kielistä. Kiitos teille kaikille minun auttamisesta. Arvostan teidän kommentteja ja ajatuksia.
 
Viestejä
3,831
Tästä syystä terminologian olisi syytä olla mahdollisimman kuvaavaa. Kahdella jalalla on erilainen käyttötarkoitus. Se taaimmainen jalka synnyttää horisontaalista liikettä ja se etummainen jalka omalta osaltaan (tarvitaan myös käsiä ja muuta kroppaa) kääntää mahdollisimman paljon horisontaalista liikettä (liike-enegiaa) vertikaaliseksi liikkeeksi (liike-energiaksi).

Tuo etummaisen jalan kääntäminen on ihan mielenkiintoinen huolenaihe. Sitä käännetään niin paljon kuin nivelet kestää. Junnuille en uskalla sitä opettaa, mutta mitä enemmän sitä kääntöä laitetaan niin sitä enemmän sivuttainen liike kääntyy pystysuoraksi liikkeeksi.
Hyvää pohdintaa. Se iso tärkeä työ lentisjunnuillekin tehdään kesällä yleisurheilukentillä ja futiskentillä. Niin pitkään kuin mahdollista niillä kentillä pitäisi viihtyä, jää monta harmia jatkossa pois.Ei tarvi näitä rasitusongelmia niin pohtia jos pohjat kunnossa.
 
Viestejä
7
Hyvää pohdintaa. Se iso tärkeä työ lentisjunnuillekin tehdään kesällä yleisurheilukentillä ja futiskentillä. Niin pitkään kuin mahdollista niillä kentillä pitäisi viihtyä, jää monta harmia jatkossa pois.Ei tarvi näitä rasitusongelmia niin pohtia jos pohjat kunnossa.
Kahden jalan ponnistus on myös rasitusmielessä parempi tapa kuin yhden jalan ponnistus tavoitella sitä maksimikorkeutta. Yhden jalan ponnistuksessa koko paino ja voima on sen yhden jalan nivelten varassa. Rasitusongelmia voidaan välttää, kun paino ja voimat jakautuu kahdelle jalalle siinä kahden jalan ponnistuksessa.

Näen, että tähän ponnistuksen rakentamiseen on kaksi erillistä keinoa. Toinen on se räjähtävyyden kehittäminen niitä pohjia parantamalla. Toinen on lisätä ns. "ilmaisia senttejä" ponnistukseen suoritustekniikkaa hiomalla. Kumpaakin voi minun mielestä tehdä rinnakkain, mutta toinen keino tuo tuloksia nopeammin ja toinen viiveellä.
 
Viestejä
4,714
Kuten joku jo totesikin, niin satanen naisilla ja joskus olen nähnyt brassijunnujen, poikien, leikkivän satasella. Niin ja keskareiden kiireet juoksusta. Ei muuten. Suurin ongelma on väärän jalan vienti eteen, eli oikeakätinen ponnistaa oikea jalka edessä ja vasuri vasen edessä. Näitä ei tarvitsisi hirveästi näkyä. Tekee pahaa kiertäjälle. Tosin muutamia huippuja maailmalla on tällaisiakin. Onnistuneita reenejä horisonttaalisesta liikkeestä vertikaalisen. Tosinihan pystysuora ei hyppy ole, kun sen pitäisi edetä noin metri sinne horisonttiin. 😇
 
Viestejä
3,831
Kuten joku jo totesikin, niin satanen naisilla ja joskus olen nähnyt brassijunnujen, poikien, leikkivän satasella. Niin ja keskareiden kiireet juoksusta. Ei muuten. Suurin ongelma on väärän jalan vienti eteen, eli oikeakätinen ponnistaa oikea jalka edessä ja vasuri vasen edessä. Näitä ei tarvitsisi hirveästi näkyä. Tekee pahaa kiertäjälle. Tosin muutamia huippuja maailmalla on tällaisiakin. Onnistuneita reenejä horisonttaalisesta liikkeestä vertikaalisen. Tosinihan pystysuora ei hyppy ole, kun sen pitäisi edetä noin metri sinne horisonttiin. 😇
Joo tämmöselle umpivasurille on vaikeeta nämä jalkahommat, jos hyökkäysrajalta ponnisti niin kyllä se vasen jalka edellä on . Lähes mahdoton oppia pois jos olet hypännyt pituutta ja onhan se vasen jalka vahvempi.
 
Viestejä
4,714
Joo tämmöselle umpivasurille on vaikeeta nämä jalkahommat, jos hyökkäysrajalta ponnisti niin kyllä se vasen jalka edellä on . Lähes mahdoton oppia pois jos olet hypännyt pituutta ja onhan se vasen jalka vahvempi.
Vaikea on poisoppiminen, mutta pari semmoistakin on tullut tehtyä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös