Verkkovirhe

Kahden jalan ponnistus lyöntitilanteessa

Viestejä
340
Joskus vuosina noin 2003-2008 ehkä???? , Eurosportti näkyi itsellä vapaasti. Silloin tuli katsottua paljon maailmanliigaa.

Puolan naisten maajoukkueen yksi tähti oli Malgorzaga Glinka , oli kai yp ? Reilun 190 cm pitkä, oikeakätinen, mutta ponnistuksessa hyppäsi oikea jalka edempänä. Tulosta kyllä tuli.
Mutta tuli kyllä mieleen ( heh), että kuinka dominoiva pelaaja ois ollu oikeaoppisella ponnistuksella.

Sen takia kiinnitin huomiota kun oma junnupelaaja ponnisteli kans vähän kuinka sattuu. (Ei ollut minun vastuulla, vedin nuorempaa porukka, mutta tietenkin piti koittaa neuvoa)

Kyllä se ponnistus siitä suunnilleen parani oikeaan malliin, jolla alasarjoissa kyllä pärjäsi aikuisena oikein hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
415
Kahden jalan ponnistus on myös rasitusmielessä parempi tapa kuin yhden jalan ponnistus tavoitella sitä maksimikorkeutta. Yhden jalan ponnistuksessa koko paino ja voima on sen yhden jalan nivelten varassa. Rasitusongelmia voidaan välttää, kun paino ja voimat jakautuu kahdelle jalalle siinä kahden jalan ponnistuksessa.

Näen, että tähän ponnistuksen rakentamiseen on kaksi erillistä keinoa. Toinen on se räjähtävyyden kehittäminen niitä pohjia parantamalla. Toinen on lisätä ns. "ilmaisia senttejä" ponnistukseen suoritustekniikkaa hiomalla. Kumpaakin voi minun mielestä tehdä rinnakkain, mutta toinen keino tuo tuloksia nopeammin ja toinen viiveellä.
Itselle tulee mieleen ponnistuksen tehossa seuraavat asiat
- voimakas käsien käyttö oikeassa rytmissä (vähän samoin kuin korkeushyppääjällä)
- eteenpäin suuntautuvan vauhdin (liike-energian) suuntaaminen ylöspäin nimenomaan etummaisen jalan pönkällä (tämä on vaikeampaa yhden jalan ponnistuksessa), taaimmainen jalka aloittaa liikkeen ylöspäin, mutta edessä oleva vasen jalka (oikeakätisellä) on kriittinen ponnistuksen suunnassa ja tehossa
- lantion voimakas tuonti eteen jolloin saadaan lisävaikutus ylävartaloa nostavalle voimalle (tässä rinnalleveto ja sen oikea tekniikka ja siitä saatu voima tuo lisäsenttejä)
- puhdas voimantuotto (pohkeet, reidet, pakarat)
- kaikkien näiden tekijöiden yhdistäminen rytmisesti yhtenäiseksi ja elastiseksi suoritukseksi

Lisäksi luonnollisesti taito korjata suuntaa, ajoitusta ja vauhtia pallon mukaan on välttämätöntä lajin (pallon lyömisen kannalta)
 
Viestejä
4,689
Itselle tulee mieleen ponnistuksen tehossa seuraavat asiat
- voimakas käsien käyttö oikeassa rytmissä (vähän samoin kuin korkeushyppääjällä)
- eteenpäin suuntautuvan vauhdin (liike-energian) suuntaaminen ylöspäin nimenomaan etummaisen jalan pönkällä (tämä on vaikeampaa yhden jalan ponnistuksessa), taaimmainen jalka aloittaa liikkeen ylöspäin, mutta edessä oleva vasen jalka (oikeakätisellä) on kriittinen ponnistuksen suunnassa ja tehossa
- lantion voimakas tuonti eteen jolloin saadaan lisävaikutus ylävartaloa nostavalle voimalle (tässä rinnalleveto ja sen oikea tekniikka ja siitä saatu voima tuo lisäsenttejä)
- puhdas voimantuotto (pohkeet, reidet, pakarat)
- kaikkien näiden tekijöiden yhdistäminen rytmisesti yhtenäiseksi ja elastiseksi suoritukseksi

Lisäksi luonnollisesti taito korjata suuntaa, ajoitusta ja vauhtia pallon mukaan on välttämätöntä lajin (pallon lyömisen kannalta)
Hyvä paketti hyppyyn. 👌
 
Viestejä
1,049
Itse olen visuaalinen oppija. Olen jakanut ennenkin tämän TORQUE kanavan videoita, kun keskusteltiin lyöntikädestä. Olen käyttänyt näitä myös valmennettaville ja aika moni on löytänyt niistä ideaa omaan telemiseen.

Tuossa on tiivistettynä ja hidastettuna olleelliset seikat. Harjoitteita on myös juutuubi pullollaan.

 
Viestejä
7
Itse olen visuaalinen oppija. Olen jakanut ennenkin tämän TORQUE kanavan videoita, kun keskusteltiin lyöntikädestä. Olen käyttänyt näitä myös valmennettaville ja aika moni on löytänyt niistä ideaa omaan telemiseen.

Tuossa on tiivistettynä ja hidastettuna olleelliset seikat. Harjoitteita on myös juutuubi pullollaan.


Toivottavasti en ole liian epäkohtelias OTO-valmentaja, jos olen hieman eri mieltä tuosta videon suorituksesta. Osaamiseni näissä ponnistusasioissa on hyvin vaatimatonta, mutta nähdäkseni tuossa mallivideolla rikotaan lähestymisen sääntöä numero 1.

Meille helsinkiläisille OTO-valmentajille (tai ainakin omassa pienessä kaupungin osa seurassa) on opetettu, että on äärimmäisen tärkeää, että lähestymisessä ei saa tapahtua sellaista hissiliikettä (alas/ylös). Tämä siitä syystä, että alaspäin liike jarruttaa vauhtia.

Videolla on seinässä viiva, jota voi käyttää referenssinä. Lähestymisen alussa pelaajan leuka on viivan yläpuolella ja lähestymisen lopussa pelaajan otsa on sen viivan kohdalla. Ainakin minulle on opetettu ja itse opetan pelaajille sekä asiaa harjoitellaan peilin edessä kuin "joku poikabändi" konsanaan, että lantion pitää olla alhaalla jo heti lähestymisen alussa.

Kiitos näistä TORQUE-kanavan videoista. Niistä on minulle paljon apua. Anteeksi kritiikkini, mutta hämmennyin, kun näin videon, joka omaan silmään näytti ainakin osittain epäpuhtaalta suoritukselta. Haluan vaan kovasti oppia ja siksi kysyin tarkennusta asiaan.

Mikäli olin asiassa väärässä niin pyydän nöyrästi anteeksi. Laittakaa se minun ymmärtämättömyyden piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
854
on äärimmäisen tärkeää, että lähestymisessä ei saa tapahtua sellaista hissiliikettä (alas/ylös). Tämä siitä syystä, että alaspäin liike jarruttaa vauhtia
Tässä videossahan kyykyn syveneminen tapahtuu "ilmassa", juuri ennen kuin oikea jalka saavuttaa lattian viimeisellä askeleella. Nopeusvektori toki kääntyy aavistuksen alas mutta sehän on haluttua jos se tehostaa ponnistusta kasvattamalla lattiasta saatavaa vastakkaissuuntaista reaktiovoimaa. Jos kyykistelyä tapahtuu aiempien askeleiden aikana, ymmärrän että siihen menevä lihastyö on pois eteenpäin tuotetusta voimasta, mutta kun tässä mennään alas painovoiman viemänä, ei mielestäni voida väittää sen syövän nopeutta pois. Päinvastoin siinä vain kasvatetaan kokonaisnopeutta lisäämällä siihen pystykomponentti, vaakasuoran lisäksi.

Vai mitä muut sanovat?
 
Viestejä
4,689
Nykyisillä tempopaseilla kun pelataan, niin laiturilla on todella kiire, esim vo. jälkeen hyökkäykseen. Silloin sinne mennään niin nopeasti kuin mahdollista. Hyppykyykky muodostuu niiden kahden viimeisen, pysäyttävän ja suuntaavan askeleen aikana. Hyppykyykky on varsin yksilöllinen. Esim. Köpillä lähti todella syvästä asennosta.
 
Viestejä
1,049
Tässä videossahan kyykyn syveneminen tapahtuu "ilmassa", juuri ennen kuin oikea jalka saavuttaa lattian viimeisellä askeleella. Nopeusvektori toki kääntyy aavistuksen alas mutta sehän on haluttua jos se tehostaa ponnistusta kasvattamalla lattiasta saatavaa vastakkaissuuntaista reaktiovoimaa. Jos kyykistelyä tapahtuu aiempien askeleiden aikana, ymmärrän että siihen menevä lihastyö on pois eteenpäin tuotetusta voimasta, mutta kun tässä mennään alas painovoiman viemänä, ei mielestäni voida väittää sen syövän nopeutta pois. Päinvastoin siinä vain kasvatetaan kokonaisnopeutta lisäämällä siihen pystykomponentti, vaakasuoran lisäksi.

Vai mitä muut sanovat?
Näin minäkin sen tulkitsen. Kroppahan on myös elastinen, joten pystysuuntaista liikettä tulee hiukan väistämättä, jos aikoo ilmaan päästä. Muutenkin on hiukan vaarallista alkaa tekemään johtopäätöksiä tai ainakaan ohjeistamaan pelaajalle sitä, että pään pitäisi olla jollain linjalla.

Tästä on tuolla golfmaailmassa käyty ihan mielenkiintoisia vääntöjä, itse olen siellä lähinnä lukijana😃
 
Viestejä
4,689
Ne kaksi viimeistä kosketusta lattiaan ovat ne tärkeät. Oikean jalan kantapää pysäyttää horisonttaalisen liikkeen, jalkaterä pyörähtää varpaille ja nilkka ojentuu mahdollisimman paljon, että pohjelihas saadaan reiden avuksi. Samaan aikaan vasenjalka on tullut oikean eteen hieman vinottain ja siitä sitten lähdetään noin 100 senttimetrin nousuun, jolloin 208 senttinen pelaaja on yli 3 ja puolen metrin hyökkäyskorkeudessa. Kurotus olisi jotain 370. Ei se muuta vaadi. Helppoa kuin heinänteko, paitsi nykykoneet on aivan helvetin isoja.
 
Viestejä
4,689
Ne kaksi viimeistä kosketusta lattiaan ovat ne tärkeät. Oikean jalan kantapää pysäyttää horisonttaalisen liikkeen, jalkaterä pyörähtää varpaille ja nilkka ojentuu mahdollisimman paljon, että pohjelihas saadaan reiden avuksi. Samaan aikaan vasenjalka on tullut oikean eteen hieman vinottain ja siitä sitten lähdetään noin 100 senttimetrin nousuun, jolloin 208 senttinen pelaaja on yli 3 ja puolen metrin hyökkäyskorkeudessa. Kurotus olisi jotain 370. Ei se muuta vaadi. Helppoa kuin heinänteko, paitsi nykykoneet on aivan helvetin isoja.
Ai niin. Tarvii ne kädetkin olla. Ja vielä oikeassa rytmissä.😇
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös