Verkkovirhe

Miesten Mestaruusliiga 2015-2016

Viestejä
347
Y
Jansku kirjoitti: No niin, nyt punnitaan liigan johtajuus sekä suoraselkäisyys.
Joko valitusaika hoviin on ohi vai joko saataisiin otteluohjelman pohja nettiin julkaistavaksi?
Tätä kyselevät mm. seuraavat tahot:
- pelaajat + staffit (+ heidän perheensä, lähimmäisensä, sekä työkaverit/ystävät)
- kannattajat, potentiaaliset kausikortinostajat, tukijat, mahdolliset otteluisännät, tulevaa sponsorointia harkitsevat firmat/yhteisöt
- seuratyöntekijät, talkooväki, managerit, toiminnanjohtajat
- tavallinen ohikulkija, joka haluaisi nähdä kauden ensimmäisen ottelun katumainoksen/netti-ilmoituksen ja saattaisi kiinnostua siitä
- kaikki muut lentopallosta kiinostuneet tahot, ehkä jopa YLE (tai muu mahdollisesti otteluita televisioiva taho)

Ja moni, moni, muu..
Sama naisten liigassa. Liitolla tuntuu olevan käsitys, että ottelutapahtuma pinkaistaan pystyyn tuosta vain. Tosin sellaisiahan ne usein ainakin kauden alussa ovat...
Kauden alussa niiden vain pitäisi olla erityisen hyvin järjestettyjä: ilmoitetaan kaikille, että Nyt, vihdoinkin, kauan odotettu mestaruusliiga alkaa, kaikki muut puuhat seis ja katsomoon! Koko liigakierros käyntiin samana päivänä isolla rummutuksella.
Sen sijaan useimmilla paikkakunnilla kausi alkaa vaivihkaa, kun minkäänlaista markkinointia ei ehditä tekemään. Otteluita pelataan ihan sattumanvaraisina päivinä, ettei vaan valtakunnallinen - tai edes - paikallinen media ole hereillä. Urheiluruutukaan harvoin viitsii uutisoida yhden ottelun kierroksen tuloksia, mutta kun otteluita on viisi, niin uutiskynnys ylittyy.

Jos halutaan järjestää jostakin ottelusta isompi tapahtuma esim. yhdessä paikallisen koripallo-/salibandy-/jääkiekko-/ jne seuran tai vaikkapa jonkun messun tai kukkanäyttelyn kanssa, vaatii sekin jo jonkinlaista etukäteisvalmistelua. Aika moni ottelutapahtuma jää nykyään kotikutoiseksi, kun seuroilla ei vain ole riittävästi aikaa!
Liiton kannattaisi muistaa, että seuraihmiset ovat talkoolaisia ja tekevät seuratöitä ilmaiseksi omien palkkatöidensä ohella, silloin kun ehtivät, jaksavat ja pomon silmä välttää.

Aikana ennen tietokoneita liiton otteluohjelmat olivat kakkossarjoja myöten valmiit heinäkuussa, joten mikä tässä nykyään on niin vaikeaa?
Miesten puolella tekosyynä voi käyttää liiga-Särkkien venkoilua, mutta entä naisten?
 
Viestejä
10,901
Meille intohimoisille faneille jo tämä kauden odotus on suurta juhlaa. Samaa mieltä että kauden avaus pitäisi olla suuri mediatapahtuma. Itse pelihän on joskus nopeasti ohi, mutta parasta on etu- ja jälkikäteen pohdiskelut. Niissähän tämä palsta on parhaimmillaan. Meitä palstalaisia pitäisi olla vain 10 000 enemmän, niin kaikki olisi paremmin.
 
Viestejä
3,448
Einomies Porkkakoski kirjoitti: Meille intohimoisille faneille jo tämä kauden odotus on suurta juhlaa. Samaa mieltä että kauden avaus pitäisi olla suuri mediatapahtuma. Itse pelihän on joskus nopeasti ohi, mutta parasta on etu- ja jälkikäteen pohdiskelut. Niissähän tämä palsta on parhaimmillaan. Meitä palstalaisia pitäisi olla vain 10 000 enemmän, niin kaikki olisi paremmin.
kun ois noita pelaajia sen 10000 niin palstalla kävis kuhina :sick:
 
Viestejä
777
tällä hetkellä näyttää siltä että Valepa, Hurrikaani ja Tiikerit ovait selkeitä mitallisuosikkeja ja jättämässä muut tylysti taistelemaan muista sijoituksista, toivotaan kuitenkin mahdollisimman tasaista sarjaa :)
 
Viestejä
3,448
noppa kirjoitti: tällä hetkellä näyttää siltä että Valepa, Hurrikaani ja Tiikerit ovait selkeitä mitallisuosikkeja ja jättämässä muut tylysti taistelemaan muista sijoituksista, toivotaan kuitenkin mahdollisimman tasaista sarjaa :)
xaimoilla mielin, mutta taikuri valinnoilla Sampo, Loimu ja Lakkapää on mitalin syrjässä kiinni. Leka ja Kove tarvitsee jo jotain muuta ja Riento, Isku ja Etta 'taivaan herralta' apuja. Mut kaikki pelit aloitetaan 0-0:ta eli kaikki mahdollista :)
 
Viestejä
10,901
Mestaruusliigassakin pelit täytyy pelata ensin. Vaikka edellä mainittu kolmikko saattaa olla kärjessä, niin liigastamme voi hyvinkin tulla todella kovatasoinen. Yhtään heittopussia ei matkassa ole. Esim. Lumosta ei vierailijoiden ole helppo hakea pisteitä.
 
Viestejä
347
http://areena.yle.fi/1-2941617

Tässäpä seuroille ja Mestaruusliigan hallitukselle erinomaista kuunneltavaa urheilumarkkinoinnista. Kahvikuppi kouraan ja muistiinpanovälineet esiin!

Keskustelijoina kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen ja Sport Business Schoolin Vili nurmi, haastattelussa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.

Missäpä viipyy edelleen sarjaohjelmat??? Mestaruusliigan kyvyttömyys alkaa jo tosissaan haittaamaan seurojen toimintaa, markkinointia ja uskottavuutta.
 
Viestejä
10,901
Kausituristi kirjoitti: http://areena.yle.fi/1-2941617

Tässäpä seuroille ja Mestaruusliigan hallitukselle erinomaista kuunneltavaa urheilumarkkinoinnista. Kahvikuppi kouraan ja muistiinpanovälineet esiin!

Keskustelijoina kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen ja Sport Business Schoolin Vili nurmi, haastattelussa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.

Missäpä viipyy edelleen sarjaohjelmat??? Mestaruusliigan kyvyttömyys alkaa jo tosissaan haittaamaan seurojen toimintaa, markkinointia ja uskottavuutta.
Kuuntelin eilen työmatkalta tullessani osan ohjelmasta ja voin kanssa suunnitella sitä lämpimästi. Lentopallolla tulee menemään sen jälkeen todella lujaa, kun opimme markkinoimaan lajiamme ja seurojammme kaikella sillä ajalla mikä on itse ottelutapahtumien ulkopuolella. Fanit haluavat lopulta olla koko ajan fanittamansa seuran puolesta.
 
Viestejä
398
Einomies Porkkakoski kirjoitti:
Kausituristi sanoi:
http://areena.yle.fi/1-2941617

Tässäpä seuroille ja Mestaruusliigan hallitukselle erinomaista kuunneltavaa urheilumarkkinoinnista. Kahvikuppi kouraan ja muistiinpanovälineet esiin!

Keskustelijoina kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen ja Sport Business Schoolin Vili nurmi, haastattelussa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.

Missäpä viipyy edelleen sarjaohjelmat??? Mestaruusliigan kyvyttömyys alkaa jo tosissaan haittaamaan seurojen toimintaa, markkinointia ja uskottavuutta.
Kuuntelin eilen työmatkalta tullessani osan ohjelmasta ja voin kanssa suunnitella sitä lämpimästi. Lentopallolla tulee menemään sen jälkeen todella lujaa, kun opimme markkinoimaan lajiamme ja seurojammme kaikella sillä ajalla mikä on itse ottelutapahtumien ulkopuolella. Fanit haluavat lopulta olla koko ajan fanittamansa seuran puolesta.
Kuuntelin viisi minuuttia ja se riitti. Kundien ylimielisyys oli vähän liian paksua.
 
Viestejä
10,901
Itse en tuota ylimielisyyttä huomannut. Toki vanhemmiten kuuloni heikkenee ja ylimielisyyden sävyt saattavat jäädä kuulematta.
 
Viestejä
197
MikasaBoy87 kirjoitti:
Einomies Porkkakoski sanoi:
Kausituristi sanoi:
http://areena.yle.fi/1-2941617

Tässäpä seuroille ja Mestaruusliigan hallitukselle erinomaista kuunneltavaa urheilumarkkinoinnista. Kahvikuppi kouraan ja muistiinpanovälineet esiin!

Keskustelijoina kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen ja Sport Business Schoolin Vili nurmi, haastattelussa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.

Missäpä viipyy edelleen sarjaohjelmat??? Mestaruusliigan kyvyttömyys alkaa jo tosissaan haittaamaan seurojen toimintaa, markkinointia ja uskottavuutta.
Kuuntelin eilen työmatkalta tullessani osan ohjelmasta ja voin kanssa suunnitella sitä lämpimästi. Lentopallolla tulee menemään sen jälkeen todella lujaa, kun opimme markkinoimaan lajiamme ja seurojammme kaikella sillä ajalla mikä on itse ottelutapahtumien ulkopuolella. Fanit haluavat lopulta olla koko ajan fanittamansa seuran puolesta.
Kuuntelin viisi minuuttia ja se riitti. Kundien ylimielisyys oli vähän liian paksua.
Ensimmäinen kerta kun mikasaböin kanssa samaa mieltä! Aikas änkyttäjiltä, itse jaksoin kuunnella 10 minuuttia!
 
Viestejä
347
Kannattaa silti kuunnella ja keskittyä asiaan. Kavereilla on kuitenkin tietämystä asiasta ja varsinkin tutkimustulosta yli 10 vuoden ajalta, joten ihan tuulesta temmattuja heidän jutut eivät ole. He eivät myöskään ole yksisilmäisesti keskittyneet tietyn lajin tai tietyn sarjatason seuraamiseen.
Kuuluvaisella on kieltämättä hieman arrogantti puhetapa, mutta samanlainen se on kaikilla markkinointimiehillä.

HJK:n markkinointipäällikön puheista voisi mikä tahansa liigaseura Suomessa ottaa oppia. Ei jalkapallo ole sen suurempi laji, mutta kummasti vain HJK saa medianäkyvyyttä enemmän kuin lentopalloseurat yhteensä.
 
Viestejä
398
Kausituristi kirjoitti: Kannattaa silti kuunnella ja keskittyä asiaan. Kavereilla on kuitenkin tietämystä asiasta ja varsinkin tutkimustulosta yli 10 vuoden ajalta, joten ihan tuulesta temmattuja heidän jutut eivät ole. He eivät myöskään ole yksisilmäisesti keskittyneet tietyn lajin tai tietyn sarjatason seuraamiseen.
Kuuluvaisella on kieltämättä hieman arrogantti puhetapa, mutta samanlainen se on kaikilla markkinointimiehillä.

HJK:n markkinointipäällikön puheista voisi mikä tahansa liigaseura Suomessa ottaa oppia. Ei jalkapallo ole sen suurempi laji, mutta kummasti vain HJK saa medianäkyvyyttä enemmän kuin lentopalloseurat yhteensä.
Olisi varmasti kannattanut kuunnella ja poimia oleellinen. Oikein harmittaa olla näin ohutnahkainen.

Voisitko lyhyesti tiivistää, että mikä oli asiantuntijoiden pointti? Mitä vinkkejä juuri sinä sait lentopalloon jalkautettavaksi niistä yli 10v tutkimustuloksista?
 
Viestejä
347
Ensimmäinen, mikä tulee mieleeni, on katsojien tunnistaminen. Kun seura pystyy kertomaan potentiaaliselle sponsorille, että 50% katsojistamme on esim. alle kouluikäisen äitejä, niin siitä aukeaa jo uusia näkökulmia sekä sponsorien hankintaan että sponsoreiden näkemään hyötyyn. Kuuluvaisen useimmin käyttämä esimerkki on autonvaihtoa suunnittelevat, mutta mikä tahansa katsojien segmentointi on hyödyllistä. Silmämääräisesti voi nähdä, että katsomossa on 500 n. 60-vuotiasta miestä, mutta ei tämä kerro vielä mitään heidän kulutustottumuksistaan tai elämäntavoistaan. Kuinka moni heistä golffaa, käy vuosittain ulkomailla ja missä, kuinka monella on kesämökki, missä, entä koira, lapsenlapsia, kuinka moni metsästää, pilkkii, kasvattaa kukkia, kuinka monen vaimo ostaa vaatteensa vain boutique-liikkeistä, missä he ovat töissä, mitä kontakteja heillä on... Lista on rajaton ja siitä voi poimia kyselynsä niitä, joilla voi saada oman kylän / kaupungin liikkeitä sponsoriksi.

Toinen mieleenjäänyt oli tarina. Tarina pelaajan takana, tarina joukkueen takana ja miten se kerrotaan. Ottelutapahtumat eivät enää kilpaile vain muiden lajien kanssa vaan ihmisten vapaa-ajasta. Silloin on oleellista, että tapahtuma on jollakin tavalla merkityksellinen.
Kokkolassa on Lelua jo hyvin "tuotteistettu", mutta vastaavaa persoonien hakemista ja esille tuomista pitää tuoda muuallakin. Jos joukkueesta vain löytyy verbaalivirtuoosi, niin eikun vain median eteen ja ilman suodatinta!
Kuuluvainen käytti esimerkkinä kakkos-/kolmosdivarin salibandyjoukkuetta, jonka kotiotteluissa tupa on täynnä. Katsomoon tosin mahtuu 300-400, mutta on liigassa lentismatseja, joissa paikalla on korkeintaan puolet tuosta. Siellä on nimenomaan onnistuttu luomaan tarina kylän omasta joukkueesta.

Ottelutapahtumia voisi rummuttaa somessa jo pitkin viikkoa - jos katsojia halutaan? Palaan tässä yhteydessä niihin otteluohjelmiin, joita ei vieläkään näy... Onko liigan tarkoitus aloittaa sarjakausi vaivihkaa ja pelata vähän niin kuin anteeksi pyydellen? Tähänhän se menee, kun seurat eivät pääse edes otteluvuoroja varaamaan tai miettimään yhteistapahtumaa toisen seuran yms. kanssa.
 
Viestejä
10,901
Maailma on menossa siihen suuntaan, että koko seura,pelaajat, valkut, talkooporukka järkkäreitä myöten on se sosiaalista mediaa hyödyntävä media puhumattakaan faneista ja koko yleisöstä. Tämän päälle tulee tietysti virallinen markkinointi ja tiedottaminen. Ilmiöt tarvitsevat yhteisön syntyäkseen. Pelaajien lisäksi seurasta löytyy muitakin persoonallisuuksia. On intohimoisia faneja, kuuluttajia tyyliin Valtteri Arra, Timo Ripatti ja Leiska jne.....

Jokainen voi omalta osaltaan tehdä jotain asian eteen. Itse aloitin lentopallosta keskustelun muistaakseni 2002 tai 2003. Vaikka en ole kiinnostava persoona, niin jonkin pienen mausteen olen minäkin tuonut soppaan.
 
Viestejä
347
http://www.hs.fi/urheilu/a1439607366205

Tässä lisää ajateltavaa nimenomaan urheilutapahtuman järjestämisestä.
Kuten jenkkifutismies Seppo Evwarayen asian sanoo: on ihan sama kassan kannalta, ovatko ne 5.000 katsojaa faneja vai tulleet paikan päälle viettämään mukavaa päivää.

Ja miten oikeassa hän onkaan siinä, että urheilubisneksen päätöksentekoon ei saisi päästää entisiä urheilijoita! Urheilu on tunnetta, bisnes ei.
 
Viestejä
10,901
Pitää tosiaan muistaa, että yleisön, asiakkaiden kannalta elämyksiä on tarjolla vaikka guru mycket. Lentopallolla on onneksi ainekset olemassa huippuelämysten tarjontaan.
 
Viestejä
398
Kausituristi kirjoitti: Ensimmäinen, mikä tulee mieleeni, on katsojien tunnistaminen. Kun seura pystyy kertomaan potentiaaliselle sponsorille, että 50% katsojistamme on esim. alle kouluikäisen äitejä, niin siitä aukeaa jo uusia näkökulmia sekä sponsorien hankintaan että sponsoreiden näkemään hyötyyn. Kuuluvaisen useimmin käyttämä esimerkki on autonvaihtoa suunnittelevat, mutta mikä tahansa katsojien segmentointi on hyödyllistä. Silmämääräisesti voi nähdä, että katsomossa on 500 n. 60-vuotiasta miestä, mutta ei tämä kerro vielä mitään heidän kulutustottumuksistaan tai elämäntavoistaan. Kuinka moni heistä golffaa, käy vuosittain ulkomailla ja missä, kuinka monella on kesämökki, missä, entä koira, lapsenlapsia, kuinka moni metsästää, pilkkii, kasvattaa kukkia, kuinka monen vaimo ostaa vaatteensa vain boutique-liikkeistä, missä he ovat töissä, mitä kontakteja heillä on... Lista on rajaton ja siitä voi poimia kyselynsä niitä, joilla voi saada oman kylän / kaupungin liikkeitä sponsoriksi.

Toinen mieleenjäänyt oli tarina. Tarina pelaajan takana, tarina joukkueen takana ja miten se kerrotaan. Ottelutapahtumat eivät enää kilpaile vain muiden lajien kanssa vaan ihmisten vapaa-ajasta. Silloin on oleellista, että tapahtuma on jollakin tavalla merkityksellinen.
Kokkolassa on Lelua jo hyvin "tuotteistettu", mutta vastaavaa persoonien hakemista ja esille tuomista pitää tuoda muuallakin. Jos joukkueesta vain löytyy verbaalivirtuoosi, niin eikun vain median eteen ja ilman suodatinta!
Kuuluvainen käytti esimerkkinä kakkos-/kolmosdivarin salibandyjoukkuetta, jonka kotiotteluissa tupa on täynnä. Katsomoon tosin mahtuu 300-400, mutta on liigassa lentismatseja, joissa paikalla on korkeintaan puolet tuosta. Siellä on nimenomaan onnistuttu luomaan tarina kylän omasta joukkueesta.

Ottelutapahtumia voisi rummuttaa somessa jo pitkin viikkoa - jos katsojia halutaan? Palaan tässä yhteydessä niihin otteluohjelmiin, joita ei vieläkään näy... Onko liigan tarkoitus aloittaa sarjakausi vaivihkaa ja pelata vähän niin kuin anteeksi pyydellen? Tähänhän se menee, kun seurat eivät pääse edes otteluvuoroja varaamaan tai miettimään yhteistapahtumaa toisen seuran yms. kanssa.
Kiitos vastauksesta. Aika perinteisiä markkinointi-mixin sovelluksia, joista toki kannattaa ottaa onkeensa. Mutta vielä onkeensa ottamista tärkeämpää olisi pohtia, millaisia päämääriä halutaan saavuttaa. Onko kysymys esimerkiksi vain kassavirran lisäämisestä jollain ajanjaksolla, vai onko tässä tekeillään jotain isompaakin. Tällöin tiedetään jo vähän paremmin, millaisia päämääriä markkinointi-mixin virittelyllä ollaan tavoittelemassa. Itse miellän onnistuneen markkinoinnin ennemminkin toimintaan läpileikkaavasti iskostuneeksi johtoajatukseksi ennemmin kuin hajanaisten kikkojen ja tempausten järjestämiseksi. Ja just siksi olisi kiva olla takaraivossa selkeämpänä ajatus siitä, että mikä tässä koko jutussa on homman nimi.

Kausituristi kirjoitti:
Kuten jenkkifutismies Seppo Evwarayen asian sanoo: on ihan sama kassan kannalta, ovatko ne 5.000 katsojaa faneja vai tulleet paikan päälle viettämään mukavaa päivää.

Ja miten oikeassa hän onkaan siinä, että urheilubisneksen päätöksentekoon ei saisi päästää entisiä urheilijoita! Urheilu on tunnetta, bisnes ei.
Jenkkifutismiestä itseään seuraten voisi todeta, ettei tällaisia lausuntoja antamaan saisi päästää entisiä urheilijoita tai ylipäätään ketään. Jos urheilu halutaan käsittää tunnepitoisena ja liiketoimintaa tunteista puhtaana toimintana, silloin markkinointi kannattaa välittömästi unohtaa. Yksi markkinoinnin olennainen tausta-ajatus on juuri "tunteiden hyödyntäminen" liiketoimintatarkoituksiin. Juuri siitä vaikkapa "tarinallisuudessa" on viime kädessä kyse.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös