Verkkovirhe

Lentopallon kilpailukyvyn SWOT-analyysi

Viestejä
123
Monet varmaankin tuntevat SWOT-analyysin, työkalun jota voidaan käyttää apuna erilaisten projektien suunnittelussa. (Lisää voi lukea osoitteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/SWOT-analyysi)

Tässä SWOT-analyysissä on tarkoituksena koota positiivisia ja negatiivisia asioita liittyen lentopallon kilpailukykyyn yhtenä lajina muiden lajien joukossa. Analyysiä tehdään lajista itsestään lähtien (vahvuudet ja heikkoudet) sekä kilpailuympäristön tuomina (mahdollisuudet ja uhat).

Tätä ketjun tietoa voi sitten kukin taho käyttää vapaasti hyväkseen ja väittää itseään kovaksi markkinointiguruksi tai sitten luonnollisesti lähdeviitteitä käyttäen…

Tässä aloitus…

Vahvuudet
+ ”Erikoistunut laji” (peli perustuu yksittäisiin kosketuksiin, ei kuljettamiseen; ainut tällainen joukkuelaji?)
+ Perheystävällinen (ei ”väkivaltaa”)
+ Maaseudun laji (voi nähdä toki myös heikkoutena)

Heikkoudet
- ”Tylsä” (ei ”väkivaltaa”)
- Ei pidetä isona lajina (maailmanlaajuinen, mutta ei liiku isoja rahoja; jenkkisarja puuttuu)
- Maaseudun laji (voisiko nähdä vahvuutena?!)

Mahdollisuudet
+ Hyvä noste maajoukkueen menestymisen myötä (jos se osattaisiin hyödyntää)
+ Menestymättömyys monessa perinteisessä lajissa (hiihto, mäkihyppy, yhdistetty)

Uhat
- Harrastajamäärät laskeneet ja laskee edelleen (paljonko? onko tilastoja?)
- (Trendikkäät) media-alan ammattilaiset näkevät lajin ”mitäänsanomattomana” (vrt. korikseen (uutena tulokkaana viim. vuoden sisällä), jalkapallo, jääkiekko)
- Yritetään rakentaa vääränlaista brändiä / sitä ei rakenneta
 
Viestejä
200
Sisäinen auditointi on kaa hyvä,siinä pitää uskaltaa puhua ja ei saa ottaa henkilökohtaisesti.
;)
 
Viestejä
10,895
Tsekki totesi uhissaan:

"- Yritetään rakentaa vääränlaista brändiä / sitä ei rakenneta"

Millainenhan tuo lentopalloilulle rakennettava oikeanlainen brändi olisi? Toki sekin olisi rakennettava ;).
 
Viestejä
398
Einomies Porkkakoski kirjoitti: Tsekki totesi uhissaan:

"- Yritetään rakentaa vääränlaista brändiä / sitä ei rakenneta"

Millainenhan tuo lentopalloilulle rakennettava oikeanlainen brändi olisi? Toki sekin olisi rakennettava ;).
Nyt kannattaisi myös muistaa, että mistä brändissä itse asiassa on kysymys. Brändiä ei rakenneta, brändi rakentuu. Se rakentuu organisaation ja sen sidosryhmien välisestä vuorovaikutuksesta ja emotionaalisista siteistä. Se rakentuu alhaalta ylöspäin, ei ylhäältä alaspäin.

Jos siis halutaan "rakentaa oikeanlaista brändiä", niin tulisi miettiä, millaista oman toiminnan pitäisi olla, jotta halutunlaista brändiä rakentuisi.
 
Viestejä
65
Tästä riittää varmasti paljon näkemyksiä ja mielipiteitä ja helposti vähälle huomiolle jää ainakin kysymys kenelle me tätä teemme ? Varsinkin kun puhutaan liigan sarjajärjestelmästä ja ottelumääristä. Vastaavasti pitää kirkastaa kenet haluamme tavoittaa lentopallolla ja miten. Sekä tietenkin miten mittaamme ja seuraamme onnistumista. Nämä kaikki tietenkin strategisia asioiota joita sekä Liiton että Liigan toimesta on varmasti tehty, kommunikointi kaipaisi terävöittämistä jos eivät salaisuuksia
 
Viestejä
123
MikasaBoy87 kirjoitti:
Einomies Porkkakoski sanoi:
Tsekki totesi uhissaan:

"- Yritetään rakentaa vääränlaista brändiä / sitä ei rakenneta"

Millainenhan tuo lentopalloilulle rakennettava oikeanlainen brändi olisi? Toki sekin olisi rakennettava ;).
Nyt kannattaisi myös muistaa, että mistä brändissä itse asiassa on kysymys. Brändiä ei rakenneta, brändi rakentuu. Se rakentuu organisaation ja sen sidosryhmien välisestä vuorovaikutuksesta ja emotionaalisista siteistä. Se rakentuu alhaalta ylöspäin, ei ylhäältä alaspäin.

Jos siis halutaan "rakentaa oikeanlaista brändiä", niin tulisi miettiä, millaista oman toiminnan pitäisi olla, jotta halutunlaista brändiä rakentuisi.
Hyvä keskustelun alku!! :)

Brändi todellakin rakentuu vasta asiakkaan (kuluttajan, loppukäyttäjän) mielessä!! Tämä on fakta. Brändi on asiakkaan mielikuva, kokemus - ei ylhäältäpäin syötetty fakta.

Tarkoitin nimenomaan sitä, että tietynlaista brändiä voidaan ja tulee yrittää rakentaa. Kuluttajat kyllä kertovat mikäli rakennettu brändi-imago ei vastaa todellisuutta.

Einomiehelle vastaus (kysymykseen: "Millainenhan tuo lentopalloilulle rakennettava oikeanlainen brändi olisi?")

--> SWOT-analyysi on juuri yksi apuväline siihen, että tuohon kysymykseen voidaan vastata.

Kun listataan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat, ollaan paremmin kartalla. Ne siis auttavat määrittämään tilannetta ja sitä suuntaa, johon tulisi mennä: mitä asioita tulisi nostaa jalustalle (=mainostaa) ja mitä heikkouksia yrittää kääntää positiivisiksi.

Nyt vain jokainen listaamaan omia kokemuksiaan lentopallosta rohkeasti. Jokainen asia (varsinkin vahvuus ja heikkous) voi mielestäni perustua 100% omaan kokemukseen asiasta! Jokainen on tässä asiantuntija.

Vielä jatkaen... Vahvuudet kohtaan voit kysyä itseltäsi: Mitä yksityiskohtia minä oikeastaan rakastan lentopallossa? Miksi lentopallo on mielestäni maailman paras laji? Tai jos suhde on jo vähän rapistunut kun allekirjoittaneen avioliitto, niin voi kysyä: miksi alunperin rakastuin lajiin nimeltä lentopallo? :p
 
Viestejä
123
ralo kirjoitti: Tästä riittää varmasti paljon näkemyksiä ja mielipiteitä ja helposti vähälle huomiolle jää ainakin kysymys kenelle me tätä teemme ? Varsinkin kun puhutaan liigan sarjajärjestelmästä ja ottelumääristä. Vastaavasti pitää kirkastaa kenet haluamme tavoittaa lentopallolla ja miten. Sekä tietenkin miten mittaamme ja seuraamme onnistumista. Nämä kaikki tietenkin strategisia asioiota joita sekä Liiton että Liigan toimesta on varmasti tehty, kommunikointi kaipaisi terävöittämistä jos eivät salaisuuksia
Kyllä kyllä!! Hienoa.. Ehdotan, että näille kysymyksille avataan uusi keskustelualue, koska ne vievät keskustelua hieman eri suuntaan? Haluaisitko muotoilla tästä uuden ketjun, joka olisi tämän ketjun "sisarketju"? :)
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös