Verkkovirhe

Seksuaalivähemmistöt ja muu syrjintä lentopallossa

Viestejä
342
Admin poistakoon, jos on liian arka aihe.

Onko lentopallossa otsikon mukaista toimintaa? Naislentopalloa moni täälläkin vähättelee, osa oikeista syistä ja osa ilman syitä. Yleisesti ottaen lentopalloa pidetään Suomessa varsin kilttinä lajina, jossa en ole ainakaan itse mihinkään vakaviin loukkauksiin törmännyt. No Mäntässä oli joskus ilkeä kuuluttaja, sen takia vieläkin uni tulee huonosti :)

Lentopalloyleisö on kuitenkin keski-iältään erittäin korkeaa. Ei katsomossa kuitenkaan ihmetellä (tietääkseni) pelaajan ihonväriä tai vastaavaa. Myöskään läpyttelyt tai pepulle taputtelut ei herätä "homo" huutoja. Voimmeko kutsua itsemme jopa suvaitsevaiseksi lajiksi?
 
Viestejä
20
Kiitos avauksesta, vallankin siksi, että vaikka homous ja rasismi ovat välillä turhankin päälleliimattuja keskustelunaiheita niin silti oleellisia siinä mielessä että tavallaan ääriesimerkkien avulla saadaan käsiteltyä yleisesti muutakin syrjintää. Syrjinnästä kun on harvoin hyötyä sille enemmistöllekään. Varsinaiseen kysymykseen en sinänsä osaa vastata, kun itse kuuluu siihen enemmistöön niin ei ole tarvinnut liiemmin omalta kohdalta tätä pohdiskella, mutta pannaan silti ne pari senttiä pottiin.

Eiköhän lentopallon harrastajista kuulu seksuaalivähemmistöön se sama noin viitisen prosenttia mitä väestöstä keskimäärin, ehkä aikuisiässä vähän vähemmän jos ajattelee että lentopallo on jossain määrin pienten paikkakuntien laji, joista sitten iso osa vähemmistöön kuuluvista hakeutuu ihan sosiaalisista/käytännön syistä isompiin kyliin.

Itse olen käyttänyt vähän vanhempien/vanhoillisempien lajia tuntevien ihmisten kanssa muutamaankin kertaan Brasilian lentopallomaajoukkueen menestystä esimerkkinä siitä, ettei ihonvärillä ole mitään tekemistä sen kanssa millainen ja minkänäköinen ihminen kykenee maksimaalisen tehokkaaseen yhteistyöhön muiden kanssa niin, että ryhmä on enemmän kuin yksilöidensä summa.

Joukkuepeleissä vain se joukkueen sisäinen dynamiikka ns. pelissä koko ajan sekä kentällä, kopissa että vapaa-ajalla, että siinä mielessä en ihmettele ensimmäisen kaappinsa oven julkisesti avanneen suomalaisen aktiiviurheilijan olevan yksilölajeista. Hyvä että Liukkonen avasi julkisen keskustelun, helpottanee muidenkin lajien urheilijoiden asemaa.

Onkohan muuten niin, että lentopallossa miesten ja naisten palkkiot ovat ammattilaistasolla kaikkein lähimpänä toisiaan ainakin joukkuepeleistä? Tiedä sitten kertooko se niinkään tasa-arvosta (jos siis oletus pitää paikkansa) vai onko pohjalla enemmänkin esteettiset syyt... Katsojan näkökulmasta tähän vielä kevennyksenä se, että vaikea on Suomen ja monen muunkaan maan henkiseen ilmastoon kuvitella sen hyväksytympää homoeroottista viritystä kuin aikuiset miehet katsomossa hurraamassa kentällä oleville vähäpukeisille salskeille urheilijanuorukaisille ;)

Onhan tästä aihepiiristä muuten Suomessa laulukin tehty, Takalon Jukan Jokainen meistä on vähän homo, löytyy juutuupista jos kiinnostaa kuunnella:
"Lääkäri, maalari, kirvesmies
lastentarhantätikin on kukaties
arvatenkin hämähäkkimies
ja urheilusankari otsa hies"

Näin ajattelee tämä perheenisä, ja eri mieltäkin saa minun puolestani olla, siitähän sitä keskustelua kehkeytyy jos on kehkeytyäkseen.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös