Verkkovirhe

Junnutoiminta

Viestejä
218
Sitten on vielä lajin tekninen puoli. Tyttöjen parissa on käyty jo pari vuotta keskustelua tuosta vastaanotto/hihalyöntitekniikasta.

Kuortaneella on luotu teknistä mallia, jota ei käsittääkseni käytetä missään lajin huippumaista. Nostetaan ja puolustetaan kädet jo valmiiksi yhdessä, edessä ja suorana. "Levy" jo valmiina.
Tämä voi siis olla hyvä ja toimivakin juttu, itselle ei ole vielä auennut.

Mutta suurin ongelma on se, että liiga- ja juniorijoukkueissa kukaan ei ymmärrä, mitä tuolla haetaan ja miksi niin tehdään. Se nakertaa Kuortaneen uskottavuutta. Kysymys on kuitenkin suurelta osin siitä, että ei tiedetä, mitä ja miksi toinen osapuoli tekee asioita toisin.

Tämä johtaa siihen, että seurassa ja Majussa opetetaan eri tekniikoita, joka ei todellakaan ole nuorelle pelaajalle hyvä juttu. Juuri kun oivallat ja opit jotain, hommaa väännetään toiseen suuntaan. Pahimmassa tapauksessa useamman kerran kauden aikana.

Mikä sitten ratkaisu? No tässäkin se olisi avoimuus, vuoropuhelu, koulutus. Jota ei nyt ole, koska avainhenkilöt vääntävät tauotta leirejä eri ikäluokille+Kuortaneen arki. Siinä ei jää käytännössä aikaa vuoropuheluun seuravalmentajien suuntaan.

Resurssipulaa tässäkin. En oikein usko, että jääkiekossa tai jalkapallossa yksi ihminen vetää 2-3:n ikäluokan maajoukkuetta.
Itse vanhana vastaanottajana pystyn kyllä allekirjoittamaan Kuortaneen linjaukset vastaanotossa ja ainakin omassa valmennuksessa olen noita vienyt pelaajille seuratasolla. Tekniikkaahan on käyty läpi viime vuosien aikana esimerkiksi kaikissa aluevalmennustilaisuuksissa ja sitä seurataan aluevalmennuksessa.

Muutama kommentti itse teknisestä linjauksesta. Kädet valmiina edessä ei minulle tarkoita sitä, että ne tarvitsee olla kiinni kukkopillinä. Ajatus itselleni on se, että niiden liikuttaminen tarvittavaan paikkaan mahdollisimman yksinkertaisella ja tehokkaalla (helpolla) liikkeellä ja riittää että ne ovat valmiina edessä ja yhdessä.

Ajatus levystä auttaa pelaajia ja ajatus levyn kulmista jotka ohjaa pallon haluttuun suuntaan helpottaa suoritusta, tästä on ollut iso apu monelle omalle pelaajalle. Aikainen käsien vienti karkeamotorisesti pallon lentoradan tielle kovaa syöttöä vastaanotettaessa auttaa myös, loppu on henkilökohtaista taitoa; pallon liikkeen hahmottamista ja hienomotorista suorittamista johon auttaa eniten harjoittelu ja suuret toistomäärät.

Se että tuodaan uusi tapa opettaa perustekniikkaa vaatii aikaa ja moni valmentaja (usein) opettaa tekniikat siten kuin ne on valmentajalle itselleen aikanaan opetettu. ”Kukaan ei ymmärrä” on kyllä aika vahvasti sanottu ja itse ajattelisin että jos et ymmärrä, kysyt. Ja jos et vieläkään ymmärrä, kysyt uudestaan. Tässä varmasti aluevalmentajien pitää pystyä auttamaan ja kun siihen tilaisuus, myös Kuortaneen valmentajat. Kun esimerkiksi seurasin C-finaalien pelejä Kuortaneella, todella moni nuori pelaaja nosti tämän linjauksen mukaan ja vielä erityisen hyvin. Uskaltaisin väittää, että vastaanotto nuorissa ikäluokissa on parempaa kuin aiemmin vaikka myös syöttö on vaikeutunut/parantunut – ihan vaikka tilastoissakin jos sellaisia olisi tarjolla.

Mitä tulee siihen, että onko tällainen vastaanottotekniikka käytössä kuinka laajasti ja missä maissa niin kyllä sitä enemmän näkee koko ajan ja nuoremmissa ikäluokissa enemmän. Joskus on hyvä itsekin viedä lajia eteenpäin ja tehdä asioita paremmin. Minusta tuo tekninen tapa helpottaa kovan leijasyötön vastaanottoa erityisesti naisten pelissä ja toimii kyllä myös miehille. Naisissa vielä matalampi verkko tekee suurempaa variaatiota syötön pituuteen, jolloin on parempi tulla vastaanotossa lähemmäs ja olla antamatta ässiä eteen ja opetella tapoja pelata palloa ylempää kun syöttö on tulossa viimeiselle metrille.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
406
Kyllä junnutoimintaan liittyy monta seikkaa, joita ei ehkä isossa kuvassa tule ajatelleeksi... Moni potentiaalinen pelaaja pelaa joukkueessa joka ei pääse SM-finaaleihin. Tai pelaa jumbosijoilla, harvoinpa niitä pelejä on kukaan mj-katsastaja katsomassa. Tai entä jos junnu juuri loukkaantuu tai sairastuu kun on finaalipelit? Tai potentiaalinen pelaaja onkin juuri vaihtopenkillä sen pelin kun mj-katsastaja on kentän laidalla? Tryout-leireille kutsutaan vain kourallinen Kuortaneen porukoiden ulkopuolelta, ainakin vanhemmissa ikäluokissa. Näytönpaikkoja pitäisi olla muitakin kuin finaalit, esim. tryout-leirejä isommassa mittakaavassa, jonne voisi hakea ne pelaajat ketkä haluaisivat näyttöjä antaa. Onneksi meillä on monta esimerkkiä pelaajista, jotka eivät ole loistaneet junnuvuosina, mutta ovat silti päässeet aikuisten maajoukkueeseen tai ammattilaiseksi liigajoukkueeseen, näin ainakin itse lohdutan pelaajia jotka jäivät jälleen kerran ilman kutsua mj-leirille....
Tottakai aina on pelaajia jotka kypsyy eri aikaan pelaajia jotka alkavat oikeasti tekemään töitä vasta vaikka aikuisiässä. En vaan ymmärrä miten se liittyy siihen että on jonkinlainen ongelma siinä että maajoukkueeseen valitaan paljon ikäluokan parhaita pelaajia jota ovat Kuortaneella. Jos pelaajan polku vie myöhemmillä vuosilla muita reittejä maajoukkueeseen niin sehän on vaan hyvä juttu ja se ei ole pois niiltä jotka kulkee taas toisenlaista polkua.
 
Viestejä
1,002
Muutama kommentti itse teknisestä linjauksesta. Kädet valmiina edessä ei minulle tarkoita sitä, että ne tarvitsee olla kiinni kukkopillinä. Ajatus itselleni on se, että niiden liikuttaminen tarvittavaan paikkaan mahdollisimman yksinkertaisella ja tehokkaalla (helpolla) liikkeellä ja riittää että ne ovat valmiina edessä ja yhdessä.

Tässä se pointti onkin. Ollaanko sitä kukkopilliotteessa, vai ei?😊 Onko se linjaus vai ei?

Muutenhan tuo kirjoittamasi on täyttä asiaa. Jalathan unohtuu myös täysin näistä keskusteluista, niillähän on tietysti iso osuus siihen, mitä tekniikkaa kukin käyttää.
 
Viestejä
1,262
Tottakai aina on pelaajia jotka kypsyy eri aikaan pelaajia jotka alkavat oikeasti tekemään töitä vasta vaikka aikuisiässä. En vaan ymmärrä miten se liittyy siihen että on jonkinlainen ongelma siinä että maajoukkueeseen valitaan paljon ikäluokan parhaita pelaajia jota ovat Kuortaneella. Jos pelaajan polku vie myöhemmillä vuosilla muita reittejä maajoukkueeseen niin sehän on vaan hyvä juttu ja se ei ole pois niiltä jotka kulkee taas toisenlaista polkua.
Niinpä, eiköhän käytännössä liigaseurojen valmennus tarjoa sen vaihtoehdon jos maajoukkueeseen tyrkyllä. Paikallisesta lehdessä (Al ) juttua esim. Venla Raittisesta 19v. pelaa Kankasalla ja kevään yo.
Reenejä viikossa 9 , koulunkäynnin lisäksi. Kovaa touhua, vaikka ei taida olla majussa?
 
Viestejä
1,262
Tässä se pointti onkin. Ollaanko sitä kukkopilliotteessa, vai ei?😊 Onko se linjaus vai ei?

Muutenhan tuo kirjoittamasi on täyttä asiaa. Jalathan unohtuu myös täysin näistä keskusteluista, niillähän on tietysti iso osuus siihen, mitä tekniikkaa kukin käyttää.
Eikös leijat nostella sormilla, miehissä ainakin?
 
Viestejä
218
Tässä se pointti onkin. Ollaanko sitä kukkopilliotteessa, vai ei?😊 Onko se linjaus vai ei?

Muutenhan tuo kirjoittamasi on täyttä asiaa. Jalathan unohtuu myös täysin näistä keskusteluista, niillähän on tietysti iso osuus siihen, mitä tekniikkaa kukin käyttää.
Älkööt kukaan tästä mua hirttäkö, mutta linjaus mun mielestä on että kädet edessä suorana ja yhdessä. Mutta ei tarvitse olla kukkopilli, mutta toisaalta taas saa olla.

Ja paremmin muistavat voi korjata jos meni väärin. Oma muisti kun tuntuu toimivan siten, että se muistaa ne asiat jotka on sisäistetty.

Jaloista ehkä sen verran, että eivät ole hienomotorisia työkaluja. Mun ajattelussa ne vie sut sinne missä pitää olla ja tarjoaa mahdollisimman vakaan alustan ja tasapainon itse hihasuoritukselle ja joka on sitten käsien hienomotoriikkaa mitä suuremmissa määrin
 
Viestejä
560
Kyllä sitä treenataan muuallakin kun valmennuskeskuksessa ja vielä useampia lajeja.
Jotkut ovat Kuortaneellakin joutuneet toteamaan että olisi pitänyt treenata kovasti jo ennen sinne menoa.Jotkut lopettaneetkin kun kroppa ei kestänyt, usein selkävaivojen takia.

Sinne mennessä on syytä olla jo urheilija tai sillä polulla jo ollut.
 
Viestejä
845
Älkööt kukaan tästä mua hirttäkö, mutta linjaus mun mielestä on että kädet edessä suorana ja yhdessä. Mutta ei tarvitse olla kukkopilli, mutta toisaalta taas saa olla.

Ainakin kaksi vuotta sitten poikien maajoukkueen pelikirjassa luki että vastaanoton valmius kädet edessä lähellä toisiaan, ei yhdessä. Onko linja jo muuttunut?
 
Viestejä
37
Jaloista ehkä sen verran, että eivät ole hienomotorisia työkaluja. Mun ajattelussa ne vie sut sinne missä pitää olla ja tarjoaa mahdollisimman vakaan alustan ja tasapainon itse hihasuoritukselle ja joka on sitten käsien hienomotoriikkaa mitä suuremmissa määrin

Kärjistettynä tämän voi tulkita niin että jalat on turhat, jos pallo tulee riittävän lähelle kohti ja itse hihasuoritus tapahtuu pelkästään käsillä?
 
Viestejä
1,262
Kärjistettynä tämän voi tulkita niin että jalat on turhat, jos pallo tulee riittävän lähelle kohti ja itse hihasuoritus tapahtuu pelkästään käsillä?
Näin se maailma muuttuu: ennenvanhaan korostettiin koko kropan hallintaa , liike lähtee lattiasta ja päätyy onnistuneeseen suoritukseen.Minkä valmentaja näytti ja siitä sitten kokeileen.
 
Viestejä
218
Näin se maailma muuttuu: ennenvanhaan korostettiin koko kropan hallintaa , liike lähtee lattiasta ja päätyy onnistuneeseen suoritukseen.Minkä valmentaja näytti ja siitä sitten kokeileen.
Tämä on kyllä itsellenikin suurin ero siihen millä tavalla itsellenikin asia opetettiin. Toisaalta kun miettii taas, millaiseksi oma hihatekniikka kehittyi niin kyllä kädet teki työn pääasiassa lopulta kuitenkin. Koko kropan liike verkolle päin vastaanotossa yleensä tuli lopult siitä, että vastaanoton jälkeen poljettiin tempohyökkäykseen laidasta, paipista tai muuten.
 
Viestejä
560
Kyllä vastaanottoon lähdettäessä kädet on sivulla valmiusasennossa jotta saadaan ala ja yläasennoissa pallo toimitettua kuppiin.
Ei istuta alas niinkuin ennen vaan taspainoinen asento ja liikkuminen eteen tai taakse avaten.
Aikuisissa pallot tulee kovaa niin sivuhihalla myös kun keskivartalossa pitoa.
Nuorilla viel vaikeutta.Näkyy liigassakin nuorilla että vartalo ei ole vielä valmis niin vaikeutta sivulta ottaa. Ei liberot kyyki kuin ennen vaan liikkuvat nopeasti pallolle!
 
Viestejä
270
Maailmalla puhutaan jonkun verran tilanteista milloin kädet pidetään missäkin

- kädet sivuilla = nosto suoritetaan sivuilta, kovempi syöttö, ei ehdi tehdä liikettä pallon taakse, kädet ohjaa pallon passarille, vastaanotto-paikka lähempänä - luotetaan sivulta vastaanottoon.

- kädet yhdessä = liike pallon taakse, nosto pallon takaa, hiljasempi syöttö, ehditään reagoida paremmin ja viedä kädet valmiiksi mm. lyhyempään syöttöön.

- sormilla nostaminen = etu yp lähempänä vastaanottamassa, tontti pienempi nostossa, nosto nopeammin passarilla ja luontainen liike eteenpäin hyökkäämään vs. askel kentälle päin hihalla ja siitä hyökkäämään. Viereinen vastaanottaja ottaa kulmaan tulevat / Sormi-nostajan oikealle tulevat pitkät pallot - sormi vastaanottajan vastuulla lyhyet oikealle tulevat pallot.

Tälläsiä ohjeistuksia itse olen kuullut. Tekniikoita on monia ja tässä vasta pääpiirteittäin.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös